Tai chi tuo terveyttä

Tai Chitä harrastetaan nykyään lähinnä terveyden ja keskittymiskyvyn lisäämiseksi. Harjoittelu muodostuu venytys- ja hengitysharjoituksista sekä hitaasti ja rauhallisesti tehtävän liikesarjan opettelusta. Rauhallisista liikkeistä huolimatta harjoittelu on erittäin tehokasta ja se vahvistaa kehoa sekä lisää keskittymiskykyä aivan huomaamatta.                                                                                                                                           

Harjoitteluun pyritään yhdistämään rauhallinen hengitysrytmi, hyvä tasapaino, kehon hallinta, mielenrauha ja rentous. Tai chin harjoittelu vahvistaa monipuolisesti kehoa ja henkistä olemusta auttaen saavuttamaan hyvän ja sairauksille vastustuskykyisen terveydentilan.

Tai chitä kutsutaan joskus liikunnalliseksi mietiskelyksi ja säännöllisesti harjoitettuna tai chin on todettu vaikuttavan mm. stressinhallintaan. Sitä harjoittelevat kaikenikäiset ihmiset, jotka haluavat tasapainottaa kiireistä elämänrytmiään.

Tai chin taustaa

Shaolinissa opetettava tai chi on peräisin Taiwanilta ja sen kehityskaari ei ole siten  seurannut aivan samoja jälkiä kuin Manner-Kiinan tai ji. Historialliset yhtymäkohdat ovat toki samoja, mutta harjoitusmenetelmissä ja liikesarjoissa on eroavaisuuksia. Shaolinin opetusohjelmassa oleva tai chi pohjautuu yang-tyyliin, mutta siinä on myös muista kiinalaisista taidoista lähtöisin olevia elementtejä. Tämän tyylin kehittäjä on jo edesmennyt Duan Yu Chang, joka oli alunperin Hubei-maakunnasta, mutta muutti myöhemmin Taiwaniin. Hänen opetuslinjansa voidaan jäljittää Yang-sukuun. Hän omaksui opetusohjelmansa perusmuodoksi Taiwanilla suosituksi tulleen Cheng Man-Chingin yksinkertaistaman liikesarjan. Duanin merkittävin oppilas on Etelä-Afrikan kiinalainen Edward Jardine, joka on tämän tyylin Suomeen tuoneen Ilpo Jalamon opettaja. Ensimmäiset kurssit pidettiin Turussa vuonna 1979.

Tai chi on ollut Budoseura Shaolinin ohjelmistossa jo vuosikymmeniä ja seuralla on useita valmentajia sekä tasoryhmiä aloittelijoista pidemmälle ehtineisiin. Shaolin kuuluu kansainväliseen International Tai Chi järjestöön. 

Aloita tai chi

Tai chin voi aloittaa viikonloppuleirillä, jossa opetetaan lajin alkeet. Perehtymiskurssin jälkeen voit siirtyä Shaolinin jäseneksi ja jatkaa harjoittelua salilla. Leiri on nopein ja tehokkain tapa päästä lajin salaisuuksiin sisälle. Asusteeksi kelpaa jokin löysä, liikkumisen salliva asu. Ei jalkineita.

Seuraava aloittelijoiden leiri on syyskuun 2.-3. 2017.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset puh. 050 524 7861 tai jalamoil@saunalahti.fi

Alkeisleirin jälkeen harjoittelua voi jatkaa viikkoryhmissä tiistaisin klo 17.30-18.30 (yläsali) ja torstaisin klo 20-21(alasali).                                                                                              

Jos et pysty osallistumaan leirille, voit tulla mukaan viikkoharjoittelijana. Uusia jäseniä otetaan ryhmään seuraavaksi syyskuussa.                                                                               Ensimmäisellä kerralla lajia voi tulla kokeilemaan ilmaiseksi.

Jatkoryhmät

tai chi

Alkeiskurssin käyneille harjoitusajat ovat: maanantai klo 20.00-21.00 (vain lyhyen liikesarjan kokonaan osaaville,alasali), tiistai klo 17.30-18.30 (kaikki,yläsali) ja torstai klo 20.00-21.00 (kaikki, alasali). Keskiviikkoisin klo 11-12 on harjoitus tai chin kamppailullisista sovelluksista kiinnostuneille.

Harjoitusmaksu on 3 kk 115€ / 6 kk 185 € /12kk 285 €.  Maksun voi suorittaa salin toimistoon tai tilille: FI30 4309 1520 1459 60. Kuitti maksusta tuodaan nähtäväksi toimistoon jäsenkortin päivitystä varten. Maksu sisältää tai chin ohella karaten, kobujutsun ja nian. 10% alennus opiskelijoille (ei lukiolaiset) ja toiselle saman perheen jäsenelle. Smartum-liikuntasetelit käyvät myös maksuvälineinä.

Ota meihin yhteyttä


Kerro meistä kavereillesi

  • paidat vaatteet