venyttely

Lämmittely - tärkeä osa harjoittelua

Turkka Kuvaja on Turku Aikikain aikido-ohjaaja ja salin Toimiva keho -tuntien ohjaaja. Tutustu Turkan turinoihin kehon lämmittelyn tärkeydestä.

Nuorempana ajattelin, että loppuisipa tämä lämmittely, jotta pääsisi treenaamaan. Oli kiire asian äärelle, uuden pariin. Yleisurheiluharjoituksissa valmentaja sai patistella lämmittelemään. Näin jouduin myös itse tekemään korispojille heitä ohjatessani. Etenkin ns. palloton lämmittely tuntui olevan varsinaista pakkopullaa. Nykyään ajattelen toisin. Harjoitus on kokonaisuus, jossa lämmittelyllä on hyvin tärkeä rooli.


Sananmukaisesti lämmittelyssä tulisi tulla lämmin. Saunassa istuminen ei kuitenkaan käy lämmittelystä, ainakaan liikunnallisessa mielessä. Lämmittely on kehon ja mielen valmistamista harjoittelussa eteentuleviin suorituksiin. Musiikkitermein ilmaistuna soittaja ja instrumentti viritetään esitettäviä kappaleita varten. Ilman tätä keikasta voi tulla varsin heikko esitys.


Liikunnan kannalta tärkeintä fyysinen lämmittely. Harjoittelemieni lajien, aikidon ja karaten, lämmittelyt kuvaavat prosessia varsin hyvin. Ensin nostetaan sykettä maltillisesti. Hyvin harvan ihmisen keho on Ferrari, joka kiihtyy 0-100 sekunneissa.
Tempoa on hyvä nostaa hiljalleen. Lajinomainen liikkuminen, hyppely, yms. toimivat tässä mainiosti. Kevyt hikoilu sekä hengitystiheyden maltillinen nousu ovat hyviä mittareita alkaneesta lämmönnoususta.
Tämän jälkeen on hyvä avata ja verytellä niveliä ja lihaksistoa. Mainitsen nivelet ensin, koska niiden aineenvaihdunta on hitaampaa kuin lihasten. Lihaksisto lämpiää kyllä varmasti prosessin aikana. 


Aikidon aikitaisossa ( alkuverryttely ) käydään järjestelmällisesti läpi kehon päänivelet ja lihakset. Osa on tuttuja yleisesti liikunnassa tehtävistä liikkeistä ( esimerkiksi polvienpyörittely ), osa on lajispesifisiä ( esimerkiksi nikkyo ).Alkuverryttelyn liikkeiden tulisi olla maltillisen dynaamisia. Liikelaajuutta ja nopeutta voi nostaa harjoituksen edetessä. Erikseen on mainittava, että pitkäkestoinen venyttely ei kuulu alkuun. Sillä voi olla jopa haitallisia vaikutuksia siirryttäessä lajinomaiseen liikkeeseen. Liikkuuvuutta lisäävä venyttely on hyvä pitää omana harjoituksenaan.


Olipa harjoittelemasi laji mikä tahansa, lämmittelystä tulisi tehdä rutiinia. Tavasta syntyy tottumus. Ihmiset, jotka käyvät treeneissäni, ovat oppineet minun kaavani. Se on jokainen kerta suunnilleen samanlainen, pienin variaatioin. Tehdessäni asiat samalla kaavalla muistan kokonaisuuden. Kaava ei tietenkään ole omani. Jos olet käynyt Igarashi- tai Petteri-shihanien ohjaamissa harjoituksissa, saatat huomata alkulämmittelyssä jotakin tuttua. Pienin variaatioin, olemmehan yksilöitä.


Turvallisia ja nautinnollisia treenihetkiä lämpimin kehoin ja mielin tähänkin syksyyn.


Turkka

P.S. Tule hoitamaan kehoasi ja tutkimaan miten se toimiikaan Toimiva keho -tunneille.

0 0
Feed

Jätä kommentti